Sunday, March 28, 2010

Bacaan al-Quran qari kecil

SESUNGGUHNYA nasihat ini amat berguna kepada setiap daripada kita yang pada hakikatnya sentiasa menerima ujian Allah SWT, sama ada secara kita sedar ataupun tidak, kecuali bagi mereka yang sentiasa muhasabah diri.

Kitab suci al-Quran adalah sebaik-baik bacaan bagi orang mukmin, sama ada di kala senang mahupun di waktu susah, di saat gembira ataupun ketika dirundung duka.

Hakikatnya, membaca al-Quran, sama ada kita mengetahui maksudnya ataupun tidak, adalah termasuk dalam ibadah, amal soleh dan memberi rahmat serta manfaat bagi yang melakukannya; memberi cahaya ke dalam hati yang membacanya sehingga terang benderang, juga memberi cahaya kepada keluarga dan rumah tangga tempat al-Quran itu dibacakan.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Kepada kaum yang suka berjemaah di rumah-rumah ibadat, membaca al-Quran secara bergiliran dan mengajarkannya terhadap sesama, akan turunlah kepadanya ketenangan dan ketenteraman, akan terlimpah kepadanya rahmat dan mereka akan dijaga oleh malaikat, juga Allah akan selalu mengingati mereka. (riwayat Muslim).

Justeru, bukan sahaja membaca al-Quran yang menjadi ibadah dan amal yang mendatangkan pahala dan rahmat, tetapi mendengarkannya juga besar manfaatnya.
Surah al-A'raaf ayat 204 menjelaskan tentang pahala orang yang sekadar mendengarkan bacaan al-Quran yang bermaksud: Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarkanlah (baik-baik) dan perhatikanlah tenang, agar kamu mendapat rahmat.

Ini kerana, mendengarkan bacaan al-Quran dengan baik, dapat menghibur perasaan sedih, menenangkan jiwa yang gelisah dan melunakkan hati yang keras, serta mendatangkan petunjuk. Itulah yang dimaksudkan dengan rahmat Allah, yang diberi kepada orang yang mendengarkan bacaan al-Quran dengan baik.

Demikianlah besarnya mukjizat al-Quran sebagai wahyu Ilahi, yang tidak bosan-bosan dibaca dan didengari. Sehinggakan semakin kerap orang membaca dan mendengarkannya, semakin terpikat hatinya kepada al-Quran.

Apatah lagi apabila al-Quran itu dibaca dengan lidah yang fasih, dengan suara yang baik dan merdu, ia akan lebih memberi pengaruh kepada jiwa orang yang mendengarkannya dan bertambah kukuh imannya.

Bagaimana keadaan orang mukmin tatkala mendengarkan bacaan al-Quran itu digambarkan oleh firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, hanyalah mereka yang apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakal. (al-Anfaal: 2)

Diriwayatkan pada suatu malam, Nabi Muhammad SAW mendengarkan Abu Musa Al-Asy'ari membaca al-Quran sampai jauh malam. Setibanya baginda di rumah, baginda ditanya oleh Aisyah r.a., apa sebabnya baginda pulang sehingga lewat malam. Rasulullah menjawab, bahawa baginda terpikat oleh kemerduan Abu Musa Al-Asy'ari membaca al-Quran, seperti merdunya suara Nabi Daud a.s.
Malah di dalam riwayat, banyak sekali disasterakan, betapa pengaruh bacaan al-Quran pada zaman Rasulullah terhadap hati orang-orang kafir yang setelah mendengarkan bacaan al-Quran itu.

Tidak sedikit hati yang pada mulanya keras dan marah kepada Nabi SAW serta pengikut-pengikutnya, berbalik menjadi lunak dan mahu mengikuti ajaran Islam.
Inteam Records Sdn. Bhd. sekali lagi meluaskan pasaran album-album yang bercorak kerohanian dengan menerbitkan sebuah album kompilasi bacaan al-Quran yang bertajuk, Kompilasi Qari Kecil.

Album ini menggabungkan tiga qari yang cukup terkenal dengan kelunakan suara ketika mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran. Qari-qari kecil yang dimaksudkan itu ialah Muhammad Ahmad Zahid, Mahmud Abdullah al- Muslim dan Amir Rafi Nordin.
Muhammad merupakan johan hafazan 30 juzuk peringkat kebangsaan pada tahun 2009. Dalam album ini beliau mengalunkan surah as-Sajdah dan al-Mulk secara murattal (hafalan).
Amir Rafi pula ialah johan tilawah al-Quran sekolah-sekolah peringkat kebangsaan pada tahun 2006 dan 2007.

Dalam album ini beliau mengalunkan surah al-Fatihah, surah al-Baqarah ayat 62-67 dan surah al-Mukminun ayat 1-17 secara bertarannum.
Seorang lagi qari kecil yang terlibat dalam album ini ialah Muslim. Beliau ialah qari kecil dari Mesir. Dalam album ini beliau mengalunkan surah al-Muzammil dan surah al-Insaan secara murattal.

Sebuah lagi album terbitan Inteam Records Sdn. Bhd. berjudul Qari Emas-Bacaan Al-Quran Bertarannum yang disampaikan oleh peserta program Mari Bertarannum yang turut menjadi salah seorang peserta program Kalamullah, iaitu Muhammad Thaqif Fajuri, 13.

No comments:

Post a Comment